Wiadomość prasowa źródło: Fundusz Winiarski & Omnimedia
Wina świętomarcińskie za okres sześciu lat swego istnienia stały się dosłownie fenomenem ogólnonarodowym. Ich popularność a tym samym również spożycie wzrasta każdego roku i przynosi radość winiarzom i ich klientom. W zeszłym roku na rynku pojawiło się ponad półtora miliona butelek tego wina, w tym roku najprawdopodobniej zostanie przekroczona dwumilionowa granica sprzedanych butelek z winem świętomarcińskim. Dotychczasowy przebieg zbioru winogron wskazuje na to, że wina rocznika 2011 będą dzięki wyjątkowemu wrześniu naprawdę wspaniałe.
Już po raz siódmy zostaną dnia 11. listopada pod patronatem Funduszu Winiarskiego uroczyście otwarte butelki z winami świętomarcińskimi. W tym roku ponadto trafia się magiczna kombinacja jedynek – 11.11.2011 o godzinie 11 minut 11. Każdego roku wina świętomarcińskie cieszą się ogromnym wzięciem, ich produkcja oraz ilość winiarzy i firm winiarskich, które zainteresowane są produkowaniem i sprzedażą win spod znaku świętego Marcina wzrasta.
„Wino jest bezsprzecznie napojem kulturalnym, a kiedy ta jego cecha połączy się z świeżością, którą cechują się wina świętomarcińskie, sukces jest wtedy rzeczą oczywistą. Poprzez wina świętomarcińskie ludzie znajdują sobie również drogę do smacznej kuchni czeskiej. W trakcie dziesiątek, a nawet setek różnych imprez poświęconych winom świętomarcińskim, wina te spełniają również niemałą rolę towarzyską, pomagają zbliżać uczestników tych imprez. Wina świętomarcińskie poprzez swoje oryginalne cechy, potrafią wciągnąć koneserów win do magicznego świata wspaniałych zapachów i smaków, które swój początek mają na wszystkich winnicach czeskich i morawskich,“ stwierdza o winach świętomarcińskich dyrektor Funduszu Winiarskiego inż. Jaroslav Machovec.
Kiedy Fundusz Winiarski wprowadzał w roku 2005 wina świętomarcińskie po raz pierwszy na rynek, zgłosiło się 36 winiarstw. Od tego czasu każdego roku ilość zgłoszonych winiarzy i win dramatycznie wzrasta. W ubiegłym roku było już 90 winiarzy i firm winiarskich, na rynek rzucono ponad 1 600 000 butelek. Ambicją winiarzy jest przekroczenie granicy 2 000 000 butelek na rynku. O zaszczyt używania logo „Svatomartínské“ w tym roku zabiega 115 winiarzy i firm winiarskich.
Wina świętomarcińskie są pierwszymi winami nowego rocznika. Odznaczają się swoistym charakterem, świeżością i typowo owocowym smakiem i bukietem. Wina te dojrzewają wprawdzie tylko kilka tygodni, jednak w tym czasie uzyskują swój oryginalny charakter.
Markę „Svatomartinské“ („Świętomarcińskie“) mogą posiadać wina produkowane z następujących odmian:
• wina białe – odmiany – Müller Thurgau, Veltlínské červené rané (Frühroter Veltliner) i Muškát moravský (Muszkat morawski)
typowa charakterystyka: przyjemne, zharmonizowane, rześkie wino wytrawne o charakterze owocowym
• wina różowe (rosé) – odmiany Modrý Portugal (Blauer Portugieser) i Svatovavřinecké (St. Laurent)
typowa charakterystyka: przyjemne w spożyciu, dobre wino wytrawne o charakterze owocowym
• wina czerwone – odmiany Modrý Portugal i Svatovavřinecké
typowa charakterystyka: gładkie, aksamitne wino wytrawne o obniżonej zawartości kwasów
Odmiany te zostały wybrane do produkcji win świętomarcińskich z powodu ich wczesnego dojrzewania w warunkach regionów czeskich i morawskich, oferują więc dostatecznie wysoką jakość surowca w odpowiednim czasie. Wśród win świętomarcińskich znaleźć można wina jednoodmianowe, jak również cuveé – wina wyprodukowane z więcej odmian.
„W roku ubiegłym do rodziny odmian świętomarcińskich włączono Muszkat morawski, który szybko uzyskał popularność dzięki bogatej aromatyce. Kolekcja odmian do produkcji win świętomarcińskich uzyskała w ten sposób pełną postać i oferuje wszystko, co prawdziwy koneser win może oczekiwać od młodych win,“ komentuje zestaw odmian świętomarcińskich inż. Pavel Krška, dyrektor Narodowego Centrum Wina, które wraz z Funduszem Winiarskim współpracuje na koordynacji wprowadzania młodych win świętomarcińskich na rynek wewnętrzny.
Jednak nie każde wino wyprodukowane z wyżej podanych odmian przed 11 listopada można nazwać winem świętomarcińskim. Wina, które ubiegają się o ten tytuł przechodzą poprzez kontrolę komisji niezależnej, która decyduje, czy parametry senzoryczne odpowiadają typowym charakterystykom. Oznaczenie „Świętomarcińskie“ uzyskują tylko wina morawskie i czeskie, które odpowiadają podanym kryteriom. W tym roku komisja zasiadać będzie w dniu 25 października i 1 listopada, a już około 2 listopada oficjalnie przedstawione zostaną wina, których butelki będą mogły nieść logo „Svatomartinské víno 2011“.
Główny zbiór winogron mógł rozpocząć się dzięki pięknej pogodzie już w pierwszym tygodniu września. Obecnie zebranych zostało ok. 50% z ogólnej ilości winogron.
„Wstępnie oczekujemy świetne zbiory pod względem jakości i ilości winogron. Pierwsze prognozy wskazują, że zbiory mogą być w granicach ok. 6 t/ha (ok. 750 tys. hl), co jest o 100% więcej aniżeli w roku ubiegłym a także więcej, niż jest średnia dziesięcioletnia w ramach RC. Według dotychczasowych sygnałów rocznik 2011 może stać się rocznikiem wyjątkowym, na który będziemy długo wspominali,“ zdradził oczekiwania winiarzy inż. Martin Půček, sekretarz Związku Winiarzy Republiki Czeskiej.
Pierwsze butelki nowego wina świętomarcińskiego otworzone zostaną podobnie jak w latach poprzednich w święto Marcina, tzn. 11 listopada o godz. 11-tej podczas uroczystych imprez w Czechach i na Morawach, w winotekach i restauracjach w całej RC, ale również coraz częściej w kręgu domowym.
Marka „Svatomartinské“ zarejestrowana została w roku 2005, jej właścicielem jest Fundusz Winiarski. W tym roku FW już po raz szósty wraz z Narodowym Centrum Wina organizuje propagowanie tych win pod jednolitym logo. Z marki „Svatomartinské“ korzystać mogą wszyscy winiarze zarejestrowani w Republice Czeskiej, którzy spełniają wymagające warunki.